


Automatisch inparkeren
Inparkeren op een kleine plek tussen twee auto's
Het inparkeren is dankzij nieuwe mechatronische systemen een stuk eenvoudiger geworden. Sensoren, actuatoren en slimme computers assisteren de bestuurder of doen, als een robot de gehele job.
Er zijn twee typen inparkeersystemen:
Gedeeltelijk geautomatiseerd: Op aanwijzing van het systeem moet de bestuurder de auto in de gewenste versnelling zetten, gas geven of remmen. Het systeem neemt hier alleen het sturen over.
Volledig geautomatiseerd: De bestuurder geeft de volledige controle over aan het systeem. De bestuurder kan zelfs voor het inparkeren de auto verlaten.
Inparkeerhulp (halfautomatisch)
Na activeren van de inparkeerhulp in de auto, zoekt het systeem een parkeerruimte langs de weg. Er wordt met twee ultrasoon sensoren gemeten of voldoende vrije ruimte is (ongeveer 20% groter dan de lengte van de auto). Zodra er een vrije ruimte gevonden is signaleert het systeem dit. De bestuurder remt en geeft het systeem toestemming daar te parkeren. De bestuurder laat het stuur los, zet de versnelling in zijn achteruit en geeft gas. Nu stuurt de auto, met behulp van actuatoren, zelfstandig in de vrije parkeerplaats. Het inparkeersysteem meet met ultrasoon sensoren -vier voor en vier achter- of de achter hem geparkeerde auto bijna bereikt is, en geeft de bestuurder de opdracht te remmen. De bestuurder remt en schakelt in de eerste versnelling. Het systeem geeft aan dat er gas geven moet worden om vooruit te rijden tot de gewenste afstand tot de auto voor hem is bereikt, waarop de bestuurder remt. De auto staat geparkeerd dankzij deze inparkeerhulp. Bekijk de video...
VW noemt dit mechatronische systeem Park Assist, Ford geeft het de naam Active Park Assist en er zullen ongetwijfeld vele namen volgen voor deze inparkeerhulp.
Inparkeersysteem (volledig automatisch)
De duurdere auto's bezitten een volledig autonoom inparkeersysteem. Deze auto's hebben naast de acht sensoren meerdere camara's met beeldherkenningssoftware aan boord en een cruise controller die gebruikt wordt om automatisch te rijden en te remmen tijdens het inparkeren. Dit autonome inparkeersysteem werkt als volgt:
- De bestuurder geeft aan dat hij wil inparkeren en de auto zoekt een geschikte ruimte.
- De auto geeft een akoestisch signaal als een geschikte ruimte is gevonden.
- De bestuurder activeert, desgewenst met een afstandbediening, het automatisch inparkeren.
- De auto wordt ingeparkeerd.
Bij het automatisch inparkeren geeft de bestuurder alleen toestemming tot inparkeren. Het mechanische systeem in de auto stuurt de wagen, geeft gas of remt al naargelang de toestand. Het mechatronische systeem krijgt zijn input van de sensoren en camera's rond de auto, zodat een correcte besturing kan plaatsvinden. De actuatoren bedienen het stuur en de cruise control regelt het rijden en remmen. Bekijk de video...
Deze inparkerensystemen noemt VW Park Assist Vision.